Google Tag Manager, bądź Menedżer Tagów Google, a w skrócie GTM to bezpłatne narzędzie do zarządzania tagami (skryptami) na stronie internetowej. Oznaczanie elementów naszej strony tagami to skuteczny sposób na kategoryzację podobnych elementów, a także zbieranie danych analitycznych. Te udogodnienia mogą znacznie usprawnić funkcjonowanie Twoich sklepów. Podpowiadamy jak utworzyć konto i prawidłowo zaimplementować GTM pod IdoSell.
Google Tag Manager pozwala zarządzać tagami w witrynie i aplikacji mobilnej. Wprowadzenie tagu, wymaga ingerencji w kod. Dzięki GTM możemy łatwo dodawać tagi bez konieczności ręcznej edycji kodu. Oprócz tego możemy sami, bez poświęcania na to pracy programisty, konfigurować analitykę strony, czyli śledzić działania wykonywane przez użytkowników. GTM tworzy bazy szablonów tagów, która są nazywane kontenerami. Kontener to zbiór wszystkich kodów śledzących, w nim są zawarte obszary do konfigurowania tagów, ich reguł i zmiennych. Reguły to zdefiniowane warunki, na podstawie których działają tagi. Reguły z kolei regulują zmienne, czyli są to swoiste filtry, które rozpoznają i określają, czy ma być uruchomiona dana reguła.
Korzystając z GTM możemy samodzielnie wpinać kody śledzące, dla serwisów takich jak:
W kolejnych częściach artykułu przedstawiamy krok po kroku jak utworzyć konto GTM oraz jak go poprawnie skonfigurować pod IdoSell.
Google Tag Manager, wymaga konta Google. Po zalogowaniu się na konto Google, wchodzimy na stronę https://tagmanager.google.com/.
Na niej wyświetli się strona główna, na której wybieramy “Utwórz konto”.
Wyświetli się nowa strona, na której możemy dodać nowe konto, a także skonfigurować kontener. W odpowiednich rubrykach wpisujemy “Nazwę konta” i “Nazwę kontenera”, a także wybieramy inne ustawienia, jak “Kraj”, “anonimowe udostępnianie danych firmie Google i innym użytkownikom” oraz “Platformę docelową”. Na końcu wciskamy przycisk “Utwórz”.
Uwaga: Później możemy przypisać więcej kontenerów do jednego konta. Do jednej strony WWW może być przypisany jeden kontener. Jeden kontener może również być przypisany do wielu stron WWW - wtedy mamy wpięte te same tagi z jednego kontenera na wiele stron.
Kolejno wyświetli się okno z “warunkami korzystania z Menedżera tagów Google”, które musimy zaakceptować. W tym oknie, na górze, po lewej stronie, możemy wybrać język, w którym mają wyświetlić się warunki (brak wersji w języku polskim). Po zapoznaniu się z warunkami, zaznaczamy deklarację “Akceptuję również Zasady przetwarzania danych zgodnie z wymogami RODO” i zatwierdzamy, wybierając w prawym górnym rogu strony “Tak”.
Po zaakceptowaniu warunków, zostaniemy przekierowani na panel roboczy Menedżera tagów. Wcześniej pojawi się okno z kodami do wklejenia w witrynie. To okno możemy zamknąć, przez krzyżyk “X” w prawym górnym rogu lub “OK” w prawym dolnym rogu okna.
W zakładce Menedżera tagów, możemy zauważyć kod identyfikatora kontenera rozpoczynający się od liter GTM. Skopiujmy ten kod, gdyż będzie nam potrzebny w dalszej części.
Niektórzy próbują skonfigurować Google tag Managera w panelu IdoSell przez “Dodatki HTML i JavaScrpt”. Odradzamy tę metodę, gdyż niekorzystnie wpływa na działanie GTM. Istnieje prostszy sposób konfiguracji. W IdoSell znajduje się zakładka “Google”, która jest przeznaczona dla zintegrowanych narzędzi od Google. Poniżej przedstawiamy metodę konfiguracji przy użyciu tej zakładki.
Po zalogowaniu się do platformy IdoSell, rozwijamy menu boczne, z którego wybieramy pozycję “Marketing i integracje” i następnie wybieramy zakładkę “Google”.
Otworzy się okno z dostępnymi narzędziami od Google, w nim wybieramy Google Tag Manager. W tym celu musimy wcisnąć ”[wybierz]” obok rubryki z “Google Tag Manager”.
Następnie wyświetli się strona konfiguracyjna, a w niej okno, w którym wybieramy stronę, którą chcemy skonfigurować pod GTM. Podobnie, jak w poprzednim kroku, wybieramy “[wybierz]” przy odpowiedniej stronie.
W nowym oknie, wybieramy “tak” dla “Uaktywnij Google Tag Manager” i wprowadzamy kod Identyfikatora kontenera, który wcześniej skopiowaliśmy z panelu Google Tag Managera. Na sam koniec klikamy “Zapisz”. Po dokonaniu tego, zaimplementowany GTM powinien działać stabilnie.
Google Tag Manager to narzędzie, które pozwala wprowadzać automatycznie skrypty na naszych stronach. Przedstawiliśmy zalety tego narzędzia, a także sposób jego działania. Podaliśmy przykłady platform, w których możemy użyć GTM. Opisaliśmy krok po kroku, jak utworzyć konto w GTM oraz kontener dla tagów. Przedstawiliśmy również skuteczny sposób skonfigurowania GTM w IdoSell, jednocześnie przestrzegliśmy przed metodą, która nie jest do końca skuteczna. Dzięki naszym wskazówkom możesz szybko i poprawnie utworzyć GTM do strony swojego sklepu w IdoSell.